donderdag 29 augustus 2013

"Eyes on Nature" Wall hangings in Tilburg.

 
Omdat ik toch in Tilburg moest zijn, maakte ik meteen van de gelegenheid gebruik om de tentoonstelling in het Textielmuseum  te bezoeken. Wandkleden van bekende kunstenaars geïnspireerd op de natuur. Weer helemaal terug van weggeweest om textiel aan de muur te hangen, behalve dan bij ons quilters!
 Wat me erg aansprak waren de ontwerpen uit  60er en 70 jaren, zoals hierboven van Gisele van de Watersloot ,  "De aarde geeft" uit 1960.
 
 
En deze twee vrije weefkleden van Desiree Scholten van de Riviére  uit  1964
 
 
Ook dit kleed van Anna Verwey  een werk van haar uit 1978
 
 
 
"Pernis" van Wil Frontier uit 1977
 en van dezelfde kunstenaar  hieronder een zwart- wit weefwerk
 
 
 
 
Ook nieuw werk , zoals deze in het museum getufte "mossen"
van Lisan Freysen uit  2008
 
 
Natuurlijk ontbrak er het fraaie werk niet van Barbara Broekman "Latijns Amerikaans"
 
 
Maar ook het textiel lab is super interessant ! Ze doen er samen met ,en in opdracht van de kunstenaars allerlei proeven. hierboven voor een wandkleed van Barbara Broekman.

 
En ook lasercuts worden gedaan, in opdracht.
Terwijl wij er waren was iemand bezig met het etsen van een afbeelding van "Guernica "van Picasso op een spijkerjasje!
De  expositie loopt nog tot 15 September, maar er is daar nog zoveel interessants te doen, voor een bezoekje. Ook in de museumwinkel kijk je de ogen uit!
Wie tijd heeft en in de buurt is moet beslist gaan kijken!
   

6 opmerkingen:

els zei

O Hannie wat leuk. Ik zie ineens allerlei werken voorbij komen uit de tijd dat ik mijn tweedegraads textiel haalde. Over Herman Scholte heb ik nog een scriptie geschreven die ik laatst terugvond. Wat zou ik graag naar die tentoonstelling gaan. Helaas toch net iets te ver weg. In elk geval heb jij genoten. Het is ook zo'n mooi museum. Wij waren er vorig voorjaar en de fabriek is ook nog naar ons genoemd hahaha. (Nee hoor geen familie!)

Christel Sins-Camp zei

Ik moet volgende week toch in Tilburg zijn, dus hopelijk kan ik het combineren! Bedankt voor de tip!

mia zei

Dank je wel voor je foto reportage, wat een prachtige werken uit een lang verleden.

Joke Hardenbol zei

Die getufte mossen zijn mooi!

DEKAKADO zei

Wat een schoonheden laat je ons zien. Ik kan me voorstellen dat je genoten hebt. Groetjes, Marleen.

Nienke zei

Wat is dat onvoorstelbaar tijdloos mooi! Jammer dat het de 15e al afgelopen is, ik ga toch kijken of ik nog ergens een gaatje vind...