maandag 4 maart 2019

tentoonstelling 100 jaar Bauhaus



Vorige week met de trein naar Rotterdam gegaan om de expositie te zien,
Vanaf het station langs de singel met mooie kunstwerken en bomen gelopen!
kijk vooral even op de link om veel meer te zien!

Beroemde kunstenaars als Paul Klee, Wassily Kandinsky, László Moholy-Nagy en Oskar Schlemmer maken deel uit van het lerarenkorps. Ook dragen verschillende Nederlanders bij aan het specifieke karakter van het Bauhaus. Al vóór de oprichting zijn H.P. Berlage, Mathieu Lauweriks en Johan Thorn Prikker lid van de Deutsche Werkbund (opgericht in 1907). De grensverleggende opvattingen van deze organisatie over de samenwerking tussen kunstenaars, architecten en de industrie vormen een belangrijke inspiratiebron voor het Bauhaus. De Stijl, het tijdschrift van o.a. Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld en J.J.P Oud wordt door alle docenten en studenten aan het Bauhaus gelezen. Onder invloed van deze kunstenaars evolueert het Bauhaus in korte tijd van het expressionisme naar het modernisme. Na twee gedwongen verhuizingen – in 1925 naar Dessau en 1932 naar Berlijn – sluiten de nazi’s de school in 1933. Een dertigtal studenten en docenten vertrekt naar Nederland. Ze worden hier actief in kunst- en ontwerponderwijs, richten werkplaatsen op en ontwerpen voor de Nederlandse industrie.

De tentoonstelling geeft een goed beeld van de jaren dat het Bauhaus bestond .
 Vooral keek ik naar de ontwerpen van de vrouwen die er studeerden,
 met name veel textiel.




hierboven een foto van de Nederlandse Kitty van der Mijl
die ook studeerde aan het Bauhaus, en na de sluiting van de school,
 in Nederland een atelier begon.
Waar nu hier een tt van haar ontwerpen is te zien 



Deze stofontwerpen van haar zijn ook te zien in Den Haag.



en deze Mies van der Rohe stoel.



Een replica staat bij ons ins in huis!


Ook van de Marcel Breuer stoelen.
 Alles bij elkaar een interessante expositie.
 Waard om te bekijken voor het Boymans tijdelijk zijn deuren sluit!


5 opmerkingen:

Marlien zei

Klinkt als een boeiend dagje uit.

mia zei

Mooie dag hebben jullie gehad in mijn oude geboorteplaats. Prachtige tentoonstelling zoals je hebt beschreven. Ik vond jullie stoelen altijd al leuk maar nu helemaal als ik het oude ontwerp van Mies Rohe zie.

miekequilt zei

Dat was een boeiende dag, zeg. Ik ben zelf niet zo’n museumbezoeker, maar geniet wel jouw verhalen.
Lieve groet,

Janny de Roo zei

we gaan binnenkort ook weer eens die kant op en die expositie zal er ongetwijfeld bij gaan horen. leuk om alvast een voorproefje te hebben gezien.

els zei

Wat heerlijk zo'n dagje Rotterdam lijkt me. Ik heb indertijd voor het afstuderen van mijn 2e graad textiel een werkstuk over het Bauhaus gemaakt. Jammer dat ik nu de tentoonstelling moet missen, maar fijn dat jullie ervan genoten hebben.