woensdag 29 september 2010

"Lichtjesroute Eindhoven" Dagboekquiltje voor September

Voor de groep A-fier koos ik deze maand voor het thema "Lichtjesroute" Misschien hebben enkelen het al gezien op de nieuwe blog van de Dagboekquiltjes?
Een klein stukje geschiedenis: 18 sept. 1944 werd Eindhoven bevrijd door o.a. De 101ste Airborne divisie .Amerikaanse parachutisten. Vanaf '45 werd er ieder jaar ,met enkele jaren onderbreking een lichtjesroute gerealiseerd. Door buurtverenigingen en vrijwilligers.
In de loop der jaren is dit uitgegroeid tot een waar toeristisch evenement!
Soms is het één lange file in de smallere straten. En bij de route zijn op verschillende plekken informatiestands en andere aktiviteiten.
Beslist een bezoek waard ! Van 18 sept.tot 10 october.
Op een zelfgeverfde ondergrond heb ik de plattegrond van de route gestikt. De fakkel , die ik maakte van lagen organza wordt elk jaar uit Normandië opgehaald en daarmee wordt het bevrijdingsvuur ontstoken. Verder in lichtjes het symbool van de airborne divisie., en het vredesteken .Kijk ook even op de site van de Lichtjesroutevoor mooie beelden van de verlichtingen.

8 opmerkingen:

Inge Slaats zei

Hannie, deze is echt schitterend! Ik laat hem in het weekend aan mijn oudste kleinzoon Wessel (6 jaar) zien. Hij zal er beslist iets op herkennen, want hij is een ware "lichtjesroute-expert".

Groetjes,
Inge

christina zei

Dat is nu echt een quilt met een verhaal. Ik wist dit niet. Wat een geweldig, ja gebaar kun je het niet noemen. Maar ik kan er niet het juiste woord voor vinden. Ik vind dat je het ontzettend mooi hebt weergegeven en die route komt ook zo mooi uit.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Erg mooi geworden Hannie.

Liesbeth Wessels zei

Mooi weergegeven; ik vind vooral de toorts heel mooi !groet liesbeth

mia zei

Hoi Hannie,
Wat heb je dit thema toch weer mooi uitgewerkt. Zowel het ontwerp als de gebruikte stoffen.
gr.mia

Anoniem zei

Hoi Hannie,dit is toch wel weer zo bijzonder, hoe bedenk je het en dan nog maken.Schitterend.
Groeten Riet.

Anoniem zei

Heel mooi weer.
Ik ken de lichtjesroute,hebben we 'n paar keer gereden.
Maar het verhaal erachter wist ik niet, nu wel dus.
Groetjes, Wies

Janny de Roo zei

Leuk onderwerp en nog mooier journaalquiltje.