woensdag 11 maart 2015

Zero in het kwadraat.




 
Jan Schoonhoven
 



 
Henk Peeters

                                                                        
In de tentoonstelling ZERO in het kwadraat toont het TextielMuseum werk van twee belangrijke
vertegenwoordigers van de Nulgroep, Jan Schoonhoven (1914-1994) en Henk Peeters (1925-2013), en werk van 9 kunstenaars die in de collectie van het TextielMuseum vertegenwoordigd zijn. Het imago van ZERO en Nul is gebaseerd op een voorkeur voor wit, het gebruik van rasters (grids), ritmische composities en herhaling. Daarnaast valt het gebruik van alledaagse materialen en moderne kunststoffen op.



Beppe Kessler
 
Ook een aantal vrouwelijke kunstenaars toont hun werk op deze tentoonstelling , met hetzelfde gegeven . beslist de moeite waard om te bekijken. o.a. Beppe Kessler  Corrie de Boer , Marian Bijlenga, Lam de Wolf en  andere kunstenaars die deze vorm van kunst beoefenen. Ook heel interessant zijn de vouwsels van Marijke de Goey, op het filmpje te zien. klik even op Zero
Een  bijzondere tentoonstelling, de moeite waard om te bekijken!

Nog tot 17 Mei te zien , maar ook nog andere exposities in het museum zijn het bekijken waard, o.a damast van Chris Lebeau en tijdgenoten.


 

4 opmerkingen:

nadia zei

Leuke tip Hannie en Tilburg is voor mij bijna naast de deur. Bovendien is "een voorkeur voor wit, het gebruik van rasters (grids), ritmische composities en herhaling" helemaal in mijn straatje!
Bovendien kan ik mijn museumjaarkaart dan weer eens tevoorschijn halen. Bedankt, Nadia

Aart zei

Interessante tentoonstelling, op de site ook mooie filmpjes. Ik heb het gedeelt op facebook.

Jo Huijsman zei

Dit zijn voor mijn gevoel technische hoog standjes. Mooi en fijn dat je ons dit laat zien.

els zei

Nog steeds prachtig werk. Nostalgie! Zoals je weet kreeg ik les van Beppe Kessler begin tachtiger jaren. Ook van de andere namen heb ik nog tentoonstellings catalogi uit die tijd. Jammer dat ik de tentoonstelling net niet ga halen.