maandag 30 juni 2014

Wol verven met meekrap

 
Enkele weken geleden was  ik op de textielmarkt in Geldrop bij het Weverijmuseum. Erg verrassend om allerlei mooie materialen en prachtige werken te zien o.a. van vilt.
Ook stonden er veel kramen met vilt en wol. Om het eens te proberen, kocht ik een zak wol met alle toebehoren om te verven met natuurlijke grondstoffen.  Ik koos voor Meekrap . Een wortel waar je een roest- oranje kleur mee verkrijgt.
 
 
 Het is niet moeilijk, maar best een tijdrovend werkje!
Na eerst de dag ervoor de meekrap  24 uur te weken , kon ik de volgende dag beginnen met de voorbereiding , het beitsen van de wol met aluin en wijnsteen.  Daarna de wol in de pan met de zak  geweekte meekrap.
 In de beschrijving stond dat de wol verdeeld werd in 3 stukken . Het eerste verfbad op 65 gr. een uurtje , het tweede een uur op 75 gr. het derde een uur koken.  
 
 
Hier hangen ze te drogen en kun je de gradaties goed zien.
 
 
Vanmorgen was alles droog en heb ik 75 gram prachtig gekleurde wol om te punchen.
 Dat komt dus een andere keer!
 
 Er ligt hier nog een proefpakketje procion wolverf, in verschillende kleuren, waar ik het zeker ook een keer mee ga proberen.
Is  gemakkelijker, maar met natuurlijke verfstoffen heeft het toch wel wat bijzonders!
 

12 opmerkingen:

els zei

Dat zijn prachtige nuances Hannie en helemaal in de Oranje -hype!,

Frederika zei

Wat leuk en wat is de kleur mooi geworden.

Marja. zei

wat een onderneming, maar wel met fantastisch resultaat, ben benieuwd hoe de procion verf hierbij uitpakt!!!!

Nienke zei

Super goed gelukt Hannie!

Ineke zei

De kleuren zijn helemaal geweldig!!

Anoniem zei

Hoi,
Mooie kleur hoor.
Maar wel 'n heel "avontuur "hé.
Groetjes,
Wies

mia zei

Wat een mooie kleuren, benieuwd naar je procion

Anoniem zei

Wat een prachtige kleuren ik ben benieuwd wat je hiervan maakt. Sukses Hannie.

Saskia zei

Ik heb eens meekrap in de tuin gehad maar dat werd een beetje te woest.
Nu heb ik natuurlijk spijt dat ik het eruit getrokken heb. :) Want je wol is prachtig geworden.

Janny de Roo zei

zo mooi die aflopende kleur..! Goed gelukt dus ..

Hélène zei

geweldig he die kleuren, en inderdaad een hoop werk maar een mooi resultaat,het deed mij denken aan vroeger in de 70er Jaren verfde ik met uienschilen en brandnetels , de kinderen in de buurt dachten dat ik een heks was als ze mij brandnetels zagen plukken ik legde snel uit wat ik deed want wie wil nou een heks zijn!

Jeanine zei

Heel mooi kleurverloop! Ben al benieuwt welke prachtstukken je daar weer gaat mee maken.

Groetjes,
Jeanine